23948sdkhjf

Färre olyckor med rätt ljud

Distraherade förare är en vanlig orsak till trafikolyckor. Hur kan ljud användas för att förbättra överföringen av information och minska den visuella belastningen för lastbilsföraren? Detta kommer doktoranden Johan Fagerlönn att undersöka i en studie som beräknas ta två och ett halvt år.

Interactive Institute, Sonic Studio vid Acusticum i Piteå driver forsk ningsprojektet om ljuddesign i lastbilar, i samarbete med Scania. Projektet startades i september i år och kommer att pågå i två och ett halvt år. - Distraktioner är en uppmärksammad faktor i olyckor. Därför vill vi se över alternativa metoder som kan bidra till att minska olyckorna, säger Johan Fager lönn. Hur stor del av olyckor som beror på distraktion är forskarna inte överens om. Det finns ett spann på mellan 10 och 80 procent. Den stora differensen beror delvis på att forskarna inte är riktigt ense om vad som ska räknas som distraktion. - Om man med distraktion menar att förarens uppmärksamhet riktas mot något annat än körningen blir procentsatsen hög, säger Johan Fagerlönn. - Oavsett hur det ligger till är det ett stort problem att förare blir distraherade därför att man inte tittar på vägen. Det är viktigt att förmedla information som belastar föraren så lite som möjligt. Här kan ljud vara ett sätt, säger Johan Fagerlönn. Förutom några olika varningsljud hörs i dag inte många ljud i förarmiljön. - För närvarande finns ingen strategi om hur ljud i förarmiljön ska utformas, medan det däremot är enkelt att ta till sig information från olika visuella mätare, säger Johan Fagerlönn. - I en lastbil kan man tänka sig flera ljud, men det måste finnas en gemensam strategi för ljuden för att de ska kunna avlasta föraren. Hur kommer ni att veta hur för arna verkligen reagerar på informationen? - Vi kommer att testa på förare genom olika sätt att mäta hur ljuddesignen faller ut. Johan Fagerlönn är civilingenjör och har under några år arbetat på Interactive Institute, Sonic Studio med olika program mer ings projekt. Bland annat har de gått ut på att konstruera olika typer av spel. Den akademiska motparten för projektet om ljuddesign är Luleå Tekniska Universitet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109