23948sdkhjf

Reportage

Entreprenörer och projekt i en salig röra - här samlar vi Leveranstidningen Entreprenads reportage!

Hårda bud i Småland

Andreas Hagman ser om sitt hus – inga kontrakt skrivs på utan indexreglering och kunder som hotar att gå till ”någon annan” när priserna höjs får gärna gå. – Vi måste stå på oss.

Skogens konung kör grävmaskin

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

1

”Det är ovärderligt att få tag i rätt folk”

Peab är petnoga med vem som får köra på det stora E22-bygget i Skåne. – Det är individen bakom spakarna som betyder något.

”Jag vill ju satsa stenhårt och se vart det bär”

Minns ni Elias Westin – som startade eget som 16-åring? Leveranstidningen Entreprenad har hälsat på honom igen, nu träffar vi en hårt arbetande 19-åring med stora planer.

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

"Maskinen är mitt ansikte ut mot kund – den visar vem jag är"

Eva-Lena Krusell har jobbat i 34 år som maskinförare och hon är lika noga med sitt arbete som med sin grävmaskin.

"Det är som en stor cirkus!"

Ett tiotal jättekranar och ett gäng rutinerade lyfträvar sköter Havators allra största lyft.

Bautalyft i Bromma Blocks

En millimeter hit eller dit spelade stor roll när Havators största kran tog sig an en SL-bro i Bromma en kylig vårvinternatt.

Barsebäcks sista resa

Barsebäck är först ut att rivas, en pionjärroll företaget tar på allvar. – De beslut vi tar ska inte vara bäst för oss – de ska vara de bästa för hela branschen.

Tio års rivning väntar

Kärnkraftverket i Barsebäck ska rivas, ett omfattande och komplext uppdrag som kräver mycket tid och extremt god planering.

Komplex rivning i reaktorn

300 ton radioaktiv metall ska sågas isär och lyftas ut ur Barsebäcks reaktortankar, ett komplicerat arbete som måste göras innan den riktiga rivningen kan påbörjas.

1

Finrivning på Östermalm

Rivarna får inte lämna några spår efter sig på Östra Real, alla installationer ska rivas ut men det måste göras med silkesvantar, en komplex rivning i en K-märkt byggnad full av konst. – Det blir lite finare rivning.

VSM bygger på blötmyren

En miljon kubikmeter torv ska upp. "Allt blir lite jobbigare och går lite långsammare."

Fjällfloran ska få fäste igen

En bandschaktare och en pistmaskin hjälps åt att trycka ut torv för sidostråken på Sälens nya flygplats, ett tidskritiskt arbete som helst ska vara klart innan vintern kommer.

1

”Vi började med två tomma händer”

Häv och Gräv frodas i en expansiv del av landet. Företaget ser sin bredd som en viktig framgångsfaktor – de både spränger, krossar och mäter själva.

Höjdarrivning med återvinning

1800-talshusen är lättrivna men aningen ologiska och det gäller att inte slumra till i höjdrivarhytten när Torbjörn Sundh Entreprenad river på Norrlands Universitetssjukhus.

Rockys går på knock i väst

Rockys Entreprenad lämnar sällan Göteborg. Med ett väl avvägt team och en fyrbent personalchef har företaget mer än nog att göra på hemmaplan. –  Vi är ett litet företag men vi har bra med power.

Stockholm i fokus för växande rentalföretag

Rentalföretaget YRC skyndar långsamt, men verksamheten växer och förhoppningen är att dagens depåer norr om Stockholm snart ska få sällskap på den södra sidan.

Stockholms svåraste sprängning

Det är ett bergjobb utöver det vanliga när en helt ny nivå ska sprängas ut i Henriksdalsberget – strax ovanför ett av Europas största reningsverk och tio meter under ett stort bostadsområde.

Seniorer slet i sommarvärmen

De gamla maskinerna fick jobba hårt när det återigen vankades vintageutställning i Åsele. "Vi ska göra nytta, vi ska ta bort båda högarna och bygga upp en liten vägbank."

2

Glänsande gammal goding

"Jag är inte hjälpt av att ha kört grävmaskin hela livet – när jag kör den här är jag lika mycket nybörjare som du skulle vara".

Luriga myrar trycks ned

"Där vill vi inte vara och gräva."

Blå, blå är grävaren

Bra fart för uthyrare

"Vårt mål är att växa med 25 procent  per år".

Norrland nästa för Rondellen Maskin

Redskapsförsäljning och egen skoptillverkning har blivit viktiga ben att stå på för Rondellen Maskin. Företaget står starkt i södra och mellersta Sverige och sätter nu sikte mot Norrland.

Ted når bättre med en liten maskin

"Jag tycker den är jättetrevlig att köra, framförallt på rivning."

”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat –  en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Tungt uppdrag i Norvik

"Det blir ett jäkligt kul projekt, det är mycket att bita tag i!"

Ett sista farväl i Malmberget

"Det är lite tragiskt men gruvan ger och gruvan tar."

Jättetruckarna får ett extraliv

Aitiks jättar jobbar dygnet runt 365 dagar om året, efter 60 000 timmar får tipptruckarna därför ett nytt liv –  ett komplett rambyte ska ge tungviktarna tio år till.

Maxad kraft i jätteschaktare

GE Maskintjänst blev först ut i Europa med Liebherrs nya bandschaktare och nu trycker 75-tonnaren anrikningssand i Aitik. "Den blir mycket trevlig att köra, jag får maximal kraft hela tiden".

50-åring i fin form

50 år har gått sedan Bolidens gruva i Aitik öppnades. 1968 räknade företaget med två miljoner ton malm per år och 15 års produktion. 50 år senare hägrar 45 miljoner ton per år och brytning fram till åtminstone 2045.

Mamma Aitik tar det lugnt

Aitiks moder firar gruvans 50-årsjubileum från åskådarplats. Lingrävaren som täckte av jorden när gruvan anlades var känd för sin walking dragline, nu är hon en mindre pigg pensionär som har svårt att gå.

Bolidens eltruckar är igång

I höst rullar de eldrivna truckarna i Aitik, en 700 meter lång testramp har byggts och fyra truckar har konverterats. "Det blir bättre för miljön, men det kommer också att gå snabbare".

T-schakts tyska fullträff

"Många tycker att Trafikverket inte är så innovativt men nu har de verkligen provat något nytt."

Linda och Rikard tog fram en egen plog

"Vi ville kunna snödika och kantskära vid behov, vi ville också kunna ta hela vägen i ett svep med hjälp av en sidovinge."

Radarpar med nytt vapen

Både hängslen och livrem

2

Små maskiner och stora planer

Snillrikt samarbete i Stäket

Roslagskrossen vinner med återvinning

Så får Umeå Entreprenad verksamheten att lyfta

Intensivt nattskift för stora maskiner

Bökigt för Bellmans vid Slussen

Grävmaskinen rensar upp i sjön

Så ska inkräktarna stoppas

Jättejordfräs gav Limsjön nytt liv

Liten lastare löser logistiken

Sänd till en kollega

0.145