23948sdkhjf

Reportage

Entreprenörer och projekt i en salig röra - här samlar vi Leveranstidningen Entreprenads reportage!

Seniorer slet i sommarvärmen

De gamla maskinerna fick jobba hårt när det återigen vankades vintageutställning i Åsele. "Vi ska göra nytta, vi ska ta bort båda högarna och bygga upp en liten vägbank."

2

Glänsande gammal goding

"Jag är inte hjälpt av att ha kört grävmaskin hela livet – när jag kör den här är jag lika mycket nybörjare som du skulle vara".

Luriga myrar trycks ned

"Där vill vi inte vara och gräva."

Blå, blå är grävaren

Bra fart för uthyrare

"Vårt mål är att växa med 25 procent  per år".

Norrland nästa för Rondellen Maskin

Redskapsförsäljning och egen skoptillverkning har blivit viktiga ben att stå på för Rondellen Maskin. Företaget står starkt i södra och mellersta Sverige och sätter nu sikte mot Norrland.

Ted når bättre med en liten maskin

"Jag tycker den är jättetrevlig att köra, framförallt på rivning."

”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat –  en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Tungt uppdrag i Norvik

"Det blir ett jäkligt kul projekt, det är mycket att bita tag i!"

Ett sista farväl i Malmberget

"Det är lite tragiskt men gruvan ger och gruvan tar."

Jättetruckarna får ett extraliv

Aitiks jättar jobbar dygnet runt 365 dagar om året, efter 60 000 timmar får tipptruckarna därför ett nytt liv –  ett komplett rambyte ska ge tungviktarna tio år till.

Maxad kraft i jätteschaktare

GE Maskintjänst blev först ut i Europa med Liebherrs nya bandschaktare och nu trycker 75-tonnaren anrikningssand i Aitik. "Den blir mycket trevlig att köra, jag får maximal kraft hela tiden".

50-åring i fin form

50 år har gått sedan Bolidens gruva i Aitik öppnades. 1968 räknade företaget med två miljoner ton malm per år och 15 års produktion. 50 år senare hägrar 45 miljoner ton per år och brytning fram till åtminstone 2045.

Mamma Aitik tar det lugnt

Aitiks moder firar gruvans 50-årsjubileum från åskådarplats. Lingrävaren som täckte av jorden när gruvan anlades var känd för sin walking dragline, nu är hon en mindre pigg pensionär som har svårt att gå.

Bolidens eltruckar är igång

I höst rullar de eldrivna truckarna i Aitik, en 700 meter lång testramp har byggts och fyra truckar har konverterats. "Det blir bättre för miljön, men det kommer också att gå snabbare".

T-schakts tyska fullträff

"Många tycker att Trafikverket inte är så innovativt men nu har de verkligen provat något nytt."

Linda och Rikard tog fram en egen plog

"Vi ville kunna snödika och kantskära vid behov, vi ville också kunna ta hela vägen i ett svep med hjälp av en sidovinge."

Radarpar med nytt vapen

" Det har blivit en stor förändring, vi behöver inte lägga överdrivet med tid på plats för att vara säkra på att vi inte glömt något."

Både hängslen och livrem

"Det är en revolution, det är två instrument i ett – en totalstation och en skanner."

2

Små maskiner och stora planer

"Jag har alltid varit nära maskiner och entreprenad."

Snillrikt samarbete i Stäket

"Det är inte svårt att vara arbetsledare när man jobbar med bra folk."

Roslagskrossen vinner med återvinning

Behovet av stenmaterial är stort men marginalerna äts lätt upp för en täkt i periferin. Roslagskrossen breddar därför med återvinning, en satsning som slagit väl ut.

Så får Umeå Entreprenad verksamheten att lyfta

Umeå Entreprenad samarbetar på djupet med sina kunder, något som gör det möjligt att ha en riktigt god framförhållning – orderstocken för 2018 är redan klar. – Vi har också klart med 50 miljoner för 2019.

Intensivt nattskift för stora maskiner

Sex grävmaskiner står tätt i Täby en vårvinternatt – en bro över motorvägen ska rivas, en insats som kräver god koordination och snabba redskapsbyten. "Det blir inga kafferaster förrän klockan är på vår sida!"

Bökigt för Bellmans vid Slussen

En långsmal remsa mellan storstadstrafiken och Saltsjön, mer plats finns det inte när Bellmans ska bygga vid Slussen. – När jag kom hit fick jag börja med att städa upp lite, annars gick det inte ens att vrida maskinen.

Grävmaskinen rensar upp i sjön

En flytande grävmaskin beväpnad med en ombyggd släpräfsa ska rädda en välkänd fågelsjö från den lömska vattenaloen – växten som invaderat sjön och trängt ut både fåglarna och deras mat.

Så ska inkräktarna stoppas

Den vackra men vidrigt doftande vattenaloen gick snabbt från en sällsynt men välkommen gäst till en överväldigande fiende som måste bekämpas – ett krig som bedrivs med hjälp av grävmaskin.

Jättejordfräs gav Limsjön nytt liv

Limsjön återskapades med hjälp av en jättejordfräs, vintervindarna spelade också en viktig roll när en av Dalarnas bästa fågelsjöar restaurerades för snart 30 år sedan.

Liten lastare löser logistiken

Smidiga maskiner, specialanpassade med skevning, kamerafästen och avgasrening, är ett måste när Umekan sköter logistiken på ett miljardprojekt mitt i stan.

Håkan hittade hem

En teleskoplastare fick Håkan Olofsson att hitta gnistan igen, entreprenören sadlade om till maskinleverantör och säljer nu både italienska, amerikanska och koreanska maskiner. – Min styrka är att jag vet hur man använder maskinerna.

Isak valde grävaren före skolan

Isak Öberg visste vad han ville, 16 år gammal hoppade han av skolan och nu är grävmaskinen hans andra hem, ett hem han specialanpassat med avtagbar ratt, blixtljus och utskurna mattor.

En blå Cat smyger i mörkret

”Gula maskiner” heter det ju, även om det finns en del andra varianter. Det är dock inte ofta man får se blå grävare, särskilt inte när det gäller Caterpillar. Leveranstidningen Entreprenad hittade dock just en sådan – i Stavaträsk.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Lotus vill stå på egna ben

Lotuskoncernens strategi är att bli helt oberoende, de senaste årens förvärv har täppt igen de luckor som funnits och målet nu är att öka omsättningen för både rivning, anläggning och transport.

Lastbilskranar på banan igen

Cranab har återupptagit produktionen av lastbilskranar efter nästan 15 års uppehåll, kranar för både skog och återvinning ska lyfta företaget. – Lastbilskransdelen har störst potential att expandera.

Med näsa för maskiner

Svårflirtade engelsmän, tyfoner på sydkinesiska sjön och så den där sydafrikanska dumpern som man råkade få syn på...

Tatran tar täten

"Vi kunde se hur de pendlande axlarna stod ut åt alla håll – det kändes helt underbart."

Svårt skydda sig mot stölder

Carlssons Lastmaskiner försöker skydda sig mot stölder, ett uppdrag som kan kännas hopplöst. Företaget rekommenderar ändå att man inte ger upp. – Alla borde ringa polisen, även om det bara handlar om fem liter eller om något gått sönder.

Färre faror för förarna

Säkerheten står överst på listan när Carlssons Lastmaskiner rensar berg i gamla gruvbottnar. Säkerhetsrutor, utbildning och hjälpsamma hundar ska minska risken för dolor.

Skärgårdshjärtat bultar för entreprenad

Vrångö Transport domineras av renhållning, firmans vd föredrar dock entreprenad – det finns gott om grävjobb ute på ön och det går lika bra att leda företaget från grävmaskinshytten. "Det passar mig bra att köra maskin."

Roland tog maskinerna till ön

En dykare köpte en traktor och vips blev han entreprenör också, behovet av maskiner var skriande och Vrångö Transport spelade en viktig roll när Göteborgs södra skärgård moderniserades. I år firar företaget 50 år.

Strikt sophämtning i skärgården

Med tre färjor och åtta lastbilar ser Vrångö Transport till att renhållningen i Göteborgs södra skärgård fungerar som den ska. "Vi samlar verkligen in ALLT."

1

Djupgrävardrömmen blev sann

Kenneth Kolviken och Patrik Backström förverkligade sin dröm om en clamshellgrävare, nu står 42-tonnaren och lyfter ett schakt i Göteborg men vägen dit har varit lång. "Det är ett väldigt stort steg för två småskuttar."

Höga fjäll och blöta backar

En grävmaskin, en borrigg och en hjullastare har tagit sig upp på kalfjället, det är blött och det är brant men Taubane Teknikk har koll på hela kedjan även om de fick ta hjälp av helikopter när det skulle gjutas.

Våga vara jobbig

Skatteverkets råd - våga ta de där jobbiga samtalen.

Kolla upp din beställare

Är beställaren seriös eller inte? Så här hittar du informationen.

Drabbad firma vidtar åtgärder

"Nu är vi trötta på det här, vi vill också varna andra."

Destroy har förlorat miljoner

"Där stod vi med fordringar på 400 000 och kostnader på 300 000- 350 000."

Mats suger på sitt jobb

"På många ställen är det omöjligt att gräva, det går bara med handkraft – eller med den här maskinen."

Stenhårt schema i täkten

"Det är norra Europas största larvburna kross."

Skopan i backen vid världens fredligaste gräns

En smidig maskin kommer väl till pass på de trånga tomterna i Haparanda, Peter Koivurova trivs som fisken i vattnet i sin fyratonnare. – Det här är ”grävarnas Rolls Royce”.

Ölands största sandlåda

Skört kalkberg och rejäl småländsk granit när 50 000 kvadratmeter terrasseras.

Bullriga gamlingar på Åsele marknad

"Det här vore helvetes roligt även om det inte kom en enda käft."

Varde ljus på fjället

Tobias Viklund har en arbetsplats utöver det vanliga.

Starka saxar ska sänka silon

Örebro blir sig aldrig likt igen - specialbyggda maskiner ändrar stans silhuett

Mindre huvudvärk med nya maskiner

Andreas plockar in halva familjen i firman.

Fritt fram när flaskhalsen vidgas

Efterlängtad breddning av Rotebroleden - nu är den igång

Äntligen på hemmaplan

– Det ska inte stå på min gravsten att ”han bara jobbade”.

Bröderna Lidström vågade och vann

"Vi har inte varit blyga utan investerat i nya maskiner som uppfyller alla miljökrav"

Mannen utan maskin

Jonas Lövling skippade maskinen och fick mer jobb.

Strikt sanering av späckad simhall

Största uppdraget någonsin för Kaj Johansson Åkeri.

Kampen mot klottret

Majestätisk maskinsamling

"Jag har kunnat plocka russinen ur kakan."

Lång väntan i Göteborg

Klockan ska ner på knäna

Spektakulär rivning i Göteborg

Träden flyger i Väsby

En sällsam maskin rumsterade om i Upplands Väsby i mitten av december, en inlånad Optimal 3000, den enda i sitt slag i norra Europa, grävde upp och lyfte träd i ett enda svep.

Flygfärdig förare trivs

Jax maxar veckan

Värtahamnen har vuxit

Varsamt i Värtan

Sävlig sopning på Kallax

De norska plogningsekipagen jobbar hårt, en riktigt hög och riktigt långsam hjullastare borstar löjligt lättfällda lampor och hyveln har gjort en efterlängtad comeback på F21.

Snusfri snöröjning

Stadiga stöd över stupet

Steens står starka

Lite snack gav mycket verkstad

Grävsystem för grävlastare

Fjärrstyrd 40-taggare firar

Brokk föddes i en blyugn

30 snurriga år för Rototilt

Den röda, den svarta och den gula

Björn Kåréns hjullastare sticker ut, han gillar snygga maskiner men är ännu mer förtjust i effektiva arbetsredskap och har bland annat låtit ta fram en helt egen baklyft.

Kajs klarar klurig kilometer

En liten väg kan bli ett nog så stort uppdrag, åtminstone om man klämmer in allt från sandpartier och nedpressning av berg i myr  till belysning, VA och kantsten på en enda kilometer. – Det enda som fattas är bro och trafikljus.

Miniatyrernas mästare

Snabba ryck med Epatraktor

Så byggs tunneln i Göta älv

Tre 25 000 ton tunga tunnelement platsgjuts vid älvstranden och dras sedan ut och sänks ned i en muddrad ränna i Göta älv, de läggs på en bädd av sand och låses fast med bergkross.

Marieholmstunneln – en utmaning på många sätt

Stor yrkesskicklighet krävdes när en 18 meter djup torrdocka grävdes ut i Göteborg.

Delete river Slussen

Rivningen av Slussen är igång, ett stort men konstruktionsmässigt tämligen okomplicerat arbete som dock försvåras av att rivarna inte får störa den myllrande trafiken på en av Stockholms mest trafiktäta platser. – Logistiken är en utmaning.

Funktion före form

Läckert lack i Linköping

Härligt men farligt i hamnen

Claes har koll på kulan

Att riva med kula beskrivs ofta som okontrollerat. Claes Nilsson bestrider den gamla klyschan, ”det går att träffa på ett mjölkpaket” förklarar han. – Men det är klart, då krävs det ju en maskinist och inte en förare bakom spakarna.

Skalbar jätte röjer på Lidingö

Grävmaskiner är hans liv

72-årige Rolf Björklund vill ha rena maskiner och vrånga jobb, pensionen får vänta och tiltrotatorn kan gärna stå i garaget. – Gör man ett vägjobb och inte klarar att lägga ut och dra en slänt har man inget i en maskin att göra!

Johans tappra grävare

Johan Lindberg ser stora möjligheter med sina små maskiner, men eftersom även marginalerna är små skräddarsyr han både maskiner och redskap. – På en minigrävare är skillnaden mellan fiasko och succé liten.

Maskinförarna som tog över

Sopsaltning testas i Umeå

Muralmålning räddades

Hårdknäckt Kolingsborg

Softa rivare skonar skelettet

Vassare skopor i Yttervik

YPV har tillverkat redskap i över 20 år, de är knappast ensamma på marknaden men det är bara bra anser ägaren Peter Lundström – Konkurrenter finns det gott om men det betyder ju att alla skärper till sig – även jag.

En dag med Slangakuten

Leveranstidningen Entreprenad fick lära sig ett och annat om hydraulslangar när vi hängde med Thommy Hiller under en dag – mannen som dränkts i olja och fajtats mot de mest motsträviga slangarna. – Det är alltid slangarna som sitter jävligast till som ska bytas!

Bennys blomstrar i Björkdalsgruvan

Gruvor är guld för Bennys gräv och Malåföretaget har inte haft svårt att hitta jobb. Då har det varit knepigare att hitta bra förare som har det som krävs. – De som har viljan att försöka brukar lyckas, säger Cristofer Larsson.

Björkarna fredas på Umeås största rivning

Anders går på djupet

Flera filter för farliga flöden

De svenska dammarna rustas upp för att klara framtida extremflöden. I Ransarluspen förstärks dammen med flera lager, NCC bygger också ett nytt utskov och en ny kanal, ett uppdrag som kräver god planering eftersom leveranstiden till den avsides arbetsplatsen är minst sex dagar.

Lalla landade i Aitik

– Nu går jag och köper mig en traktor. Lars-Göran ”Lalla” Rutqvist visste vad han ville, och i dag – nästan 25 år senare – sysselsätter familjeföretaget 20 personer och tolv maskiner i Aitik.

Forsar får fisken att frodas

En 30-tons grävmaskin spelar en avgörande roll när flottledsrensade raksträckor får nytt liv i  Lögdeälven. Raka linjer är bannlysta när stora block och nya forsnackar och djuphålor ska ge öring, lax, uttrar och flodpärlmusslor en bättre chans.

Lagom är bäst för Leffe

Kassaskåpssäker rivning

Riktigt hård betong fick Demcom att byta ut roboten mot en grävare med jättesax. Att totalriva översta våningen i ett 14-våningarshus är dock inte allt - sex enorma bankvalv som går som en bärande ryggrad upp genom huset måste också bort.

Dyngan ger galoppgrepp

GPS-styrning, brunnen hästskit och minimalt med filler är självklarheter när en ny galoppbana byggs utanför Stockholm. – Det är som att bygga en grund motorväg, men för höghastighetstrafik i form av hästar, säger P-G Uddgård.

Från svin till maskin

Jemtska välkomnar vintern

Bjässarna behövs när Jemtska bygger en vindkraftspark i Risliden. Gruvtruckar och jättegrävare ska säkra att infrastrukturen kommer på plats i tid. Något som också behövs är kyla och tjäle. – Bara det blir kallt så blir det perfekt.

Steffes satsning räcker långt

Stefan Eriksson heter han, entreprenören som råkade köpa inte bara en utan två långgrävare. I dag har han tre. – Det är inte omöjligt att det blir en till också.

Extra allt i Katrineholm

Mäktigt uppdrag i Mali

Skorpionerna är bara en del av hotbilden när svenska militära förband ska bygga en camp för 300 personer i ett konfliktfyllt Mali. Bepansrade hjullastare och fjärrstyrda grävmaskiner är redan på väg, i november ansluter maskinförarna.

Soldater bakom spakarna

Att köra maskin i det militära innebär farliga uppdrag med sämre sikt och att trängas i hytten med skyddsutrustning och vapen. När den militära karriären är över har man som belöning alla förarbevis som behövs för att jobba som civil maskinförare.

Ett sekel av entreprenader

Nya tider för gamla rävar

Haldors hundår är över

Biffig bro bröts ned

Uppståndelsen var stor när två stationshus och en flitigt trafikerad gångbro gick i graven under Kristi Himmelsfärdshelgen. Det krävdes dock östgötsk brutalitet och maskiner både på och nedanför bron för att få bukt med den sega betongen.

Gruvligt studiebesök

Gör-det-självarna i Götene

Plogpatrullen nöter gummi

Sommartid är gräsklippning och målning evighetsuppdrag på Arlanda. De specialbyggda dumperekipagen sysselsätts också, trots att snön är borta, och oavsett årstid måste man städa och underhålla flygplatsen.

Snön ska bort direkt

Tio 18-meters ekipage kör i formation och röjer snö. På åtta minuter ska den 45 meter breda och flera kilometer långa landningsbanan vara snöröjd och halkbekämpad, ett jobb som kräver stor skicklighet och bra koordination.

Till helvetet och tillbaka igen

Peer-Johan Augustsson lurade döden

Käften går i Liljeholmen

Snabbt snöjobb i Stockholm

Hyveln är kung i Balsjö

Stockholmstyrkorna samlas

Visionären från Vindeln

En enveten åkare startade tre företag som satt Vindeln på världskartan och sysselsätter flera hundra anställda. Själv gav Allan Jonsson dock en frikostig butiksinnehavare äran för att Cranab, Slagkraft och Indexator finns i dag.

Dygnet runt i grottekvarnen

Jättarna har det tufft i Aitik. Maskinerna körs dygnet runt 365 dagar om året, det går åt inte mindre än två miljoner liter diesel i månaden och den stenhårda miljön sliter hårt på truckdäck, grävskopor och andra slitdelar.

Aitik smäller alltjämt högst

Flödet i Aitik är enormt, expansionen som påbörjades 2010 innebär att årsproduktionen 2014 ska vara 36 miljoner ton, varje år läggs 40 miljoner ton gråberg på upplag och både stora och ”små” grävmaskiner gör en storartad insats.

Grov plog drog (till Aitik)

Åtta mil extremt bred väg måste hållas i perfekt skick i Aitik. Vägarna hyvlas därför med isrivarstål året runt, de plogas aldrig men ”sandas” i fraktionen 5-50 för att förbli farbara även vintertid.

Ständigt steget före

Förebyggande underhåll är ledordet för Pon Minings verkstad i Aitik, komponenterna byts ut enligt strikta scheman och besiktningsmän i fält kontrollerar ständigt maskinernas hälsostatus.

Lady Marion tar farväl

Efter över 60 år i tjänst har Marion för alltid skrivit in sig i den svenska maskinhistorien. Nu närmar sig slutet för den legendariska släpgrävmaskinen som tillsammans med sina tre systrar byggde upp den svenska vattenkraften.

Fredrik fick blodad tand

Stadig väg över fjället

Intensivt inlandsjobb

Inlandets pulsåder E45 är en av alla de svenska vägar som får en välbehövlig upprustning mitt i semestertrafiken. Som i många andra fall hänger projekten i stora delar på säsongsarbetarnas insatser.

Bulldozer besegrar backen

Daniel går i fädernas spår

En dalmas och ett lastbilsmonterat grävaggregat blev startskottet 1956. I dag har Ericson i Lima 15 anställda och nio maskiner och den tredje generationen fortsätter att gräva sig från kust till fjäll.

Botten nådd för Citybanan

Sista versen på Contan

”Beatleshotellet” innehöll betydligt mer asbest än man trodde och marken bär inte för tungrivare. Demcom Demolition AB varvar därför upp saneringen och låter rivningsrobotar tugga sig ner igenom de 14 våningarna.

Helgens största käftsmäll

Dubbelt upp i Dalarna

Boliden satsar 3,9 miljarder på att bygga ut gruvan i Garpenberg. Investeringen är företagets näst största någonsin och har gett upphov till ett av Sveriges största byggprojekt.

Snabba ryck i skogen

Boliden gick ut hårt och håller farten uppe i Garpenberg. Det händer mycket och snabbt när gruvan byggs ut, projektet kräver stora mängder betong och grävmaskiner, liftar och hjullastare gör dryga dagsverken i Dalarna.

Allt djupare schakt

Brutal final på Råsunda

Snabbt spräckt i Svedmyra

Stockholms grönaste snubbe

Koppargruvan i Kankberg återföds som guldgruva

Vreda vädergudar veknade

Byggarna blåser på i Blaiken

Charlie längtade hem

Kjell bygger en sjö i en sjö

Smarta tunga lass

Tungt är lugnt för trailerkungen

Vintersaga med lyckligt slut

En kula rakt i Mjölbys hjärta

Emelie har väghyveln i sin hand

Nödrop från Roslagen

Svetsaren som hoppade in i en grävmaskin – för gott

Snabbt jobbat med snabel och sop

Sprängarparet från Sikeå

Byggare betvingar blötmarkerna

Stellan tyglar monstergrävaren

Ivan laddade för guld

Granen står som spön i backen

Bergsprängaren som vägrar chansa

Matts vågade och vann

Stenhårt liv i blåsigt brott

Magiskt midvinterbygge

Sagolik snökoja

En undre värld fylld med rikedomar

Samma teknik - men i större skala

Verksamheten vässas på nya nivån

Spåret i luften och skopan i backen

Mycket skrik för lite - men värdefull - ull

Gruvrikets egen försökskanin

Svårfångat syre måste stoppas

Dumper blev kanonlösning

Bofors föll för snabbhet och styrka

Dumpern knockade konkurrenterna

Utbildning utöver det vanliga

Kent ledsnade - anställde killarna själv

Drömmen om ett nytt liv - i maskinen

Slätare än slätt är Mats motto

Under jorden finns tryggheten

Knepig rivning knep applåder

Maskintok som vill testa allt

Far och son kör så det ryker

Egna maskiner - en trygghet för rivare

Enögd förare krävde hjälp

Grodornas väl Entreprenörernas ansvar

Mycket på gång i Kaj Johansson Åkeri

Vägstrid i Västerbotten

Sänd till en kollega

0.421