23948sdkhjf

Reportage

Entreprenörer och projekt i en salig röra - här samlar vi Leveranstidningen Entreprenads reportage!

Från noll till 120 på 30 år

I dag är Torbjörn Sundh Entreprenad ett av Umeås större entreprenadföretag, men resan började i motvind. –  Nog fick man bita på blånaglarna ibland.

”Jag är lite av byns hovgrävikus!”

Maskinintresset föddes tidigt, uppfinnarlusten kom rätt snabbt den med och Conny Kolsjö har haft både nytta och glädje av båda under snart 30 år som maskinförare.

"Mitt miljösamvete är rent"

En gammal maskin är väl svag, långsam, bullrig och törstig? Inte om Conny Kolsjö får bestämma – han låter fantasin flöda och när en grävare rasade mitt i vintern var han glad att det var en Åkerman.

Hemma blev bäst för Hampus

Det brakade loss snabbt när Hampus Molin återvände till Gävle – omsättningen tredubblades på ett år och målet nu är att vara extremt komplett. – Det saknas aktörer som gör ALLT.

”Fancluben är stor”

Publiken jublar när Grus Schakt river is på buckliga vintervägar – det rasslar bra i både stora och små öron när två hjullastare, ett tungblad och en multiskopa röjer loss på smågatorna.

Fiffig sänkning i Sundsvall

550 meter sjöledning ska ner i Sundsvallsfjärden – ett noga planerat projekt där de stora rören kläms fast med betongvikter, skjuts ut på räls och sänks med en boll.

"Det blev ju en jäkla skillnad"

Patrik Lundqvist trotsade skeptikerna och investerade i en ”supersug” som både sopar och högtryckstvättar.

Andreas grymma grävare

Andreas Karlssons svarta hjulgrävare lyser upp i vintermörkret – han har låtit kreativiteten flöda och blandar friskt sånt som är smart med sånt som är roligt. – Alltid retar det nån!

Härligt, härligt – men farligt, farligt

Månader av planering innebar att varje kvart var noggrant inrutad – och så strular ett redskap. En defekt hammare fick pulsen att rusa innan förarna lyssnade sig fram till lösningen.

Kajs bereder väg för jätteprojektet

Kaj Johanssons Åkeri har ögonen på skaft i Obbola – företaget är först ut i mångmiljardprojektet som kommer att pågå i fem år. – Vi måste vara väldigt flexibla.

Bandet ska backas

Mer kvitter och kvack – det är målet när utdikad åkermark åter ska bli våtmark. Uppdraget är känsligt och kraven på entreprenörerna är därför höga.

”Köra är väl också kul, men det hinner man ju med ändå”

Varför finns det så många Merlo i Umeå? Kanske har det lite att göra med en kaffedriven verktygsnörd som vuxit upp med maskiner och vägrar lämna verkstadsgolvet.

"Det är inte svårt för den som kan det"

En idéskiss, ett par maskiner och några höjder räcker – Conny Fransson och Fredrik Karlberg har fått fria händer när de ska bygga våtmark i Östergötland.

Rör med restriktioner

"Det är en helt fantastisk spont"

Den färgsprakande skyskrapan drar blickarna till sig. Frågan är dock om inte grunden är minst lika intressant.

Motsatsernas maskin

Pontus Eriksson trivs i sin lilla men urstarka och skräddarsydda storstadsmaskin – den kritvita Hydreman har bland annat fått lastbilstuta, specialstol, klädd hytt och inbyggd ”dammsugare”.

”Så här stark har den aldrig varit”

En sliten 1800-talsväg fick en behandling värdig en kung – för andra gången någonsin har en kulturväg rustats upp i Västerbotten, med varsam dikning och oförutsägbara kurvor.

”Vi hade inte tänkt att starta så ”pang bom”, men så blev det”

Lotus Maskin och Transports satsning i övre Norrland har fått en bra start. En komplicerad rivning mitt i Umeå, med hårda vindar och hjälpsamma grannar, är kronan på verket hittills.

"Vi är inte rädda för att prova något nytt"

Att vara nyfiken i en strut har blivit ett framgångsrecept för Amas Svenska AB.

Hårda bud i Småland

Andreas Hagman ser om sitt hus – inga kontrakt skrivs på utan indexreglering och kunder som hotar att gå till ”någon annan” när priserna höjs får gärna gå. – Vi måste stå på oss.

Skogens konung kör grävmaskin

Mörka vintrar och myggiga somrar. Att bygga skogsväg i Småland har sina sidor men Tomas Karlsson älskar sitt jobb ändå. – Det är skapandet som är kul.

1

”Det är ovärderligt att få tag i rätt folk”

Peab är petnoga med vem som får köra på det stora E22-bygget i Skåne. – Det är individen bakom spakarna som betyder något.

”Jag vill ju satsa stenhårt och se vart det bär”

Minns ni Elias Westin – som startade eget som 16-åring? Leveranstidningen Entreprenad har hälsat på honom igen, nu träffar vi en hårt arbetande 19-åring med stora planer.

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

"Maskinen är mitt ansikte ut mot kund – den visar vem jag är"

Eva-Lena Krusell har jobbat i 34 år som maskinförare och hon är lika noga med sitt arbete som med sin grävmaskin.

"Det är som en stor cirkus!"

Ett tiotal jättekranar och ett gäng rutinerade lyfträvar sköter Havators allra största lyft.

Bautalyft i Bromma Blocks

En millimeter hit eller dit spelade stor roll när Havators största kran tog sig an en SL-bro i Bromma en kylig vårvinternatt.

Barsebäcks sista resa

Barsebäck är först ut att rivas, en pionjärroll företaget tar på allvar. – De beslut vi tar ska inte vara bäst för oss – de ska vara de bästa för hela branschen.

Tio års rivning väntar

Kärnkraftverket i Barsebäck ska rivas, ett omfattande och komplext uppdrag som kräver mycket tid och extremt god planering.

Komplex rivning i reaktorn

300 ton radioaktiv metall ska sågas isär och lyftas ut ur Barsebäcks reaktortankar, ett komplicerat arbete som måste göras innan den riktiga rivningen kan påbörjas.

1

Finrivning på Östermalm

Rivarna får inte lämna några spår efter sig på Östra Real, alla installationer ska rivas ut men det måste göras med silkesvantar, en komplex rivning i en K-märkt byggnad full av konst. – Det blir lite finare rivning.

VSM bygger på blötmyren

En miljon kubikmeter torv ska upp. "Allt blir lite jobbigare och går lite långsammare."

Fjällfloran ska få fäste igen

En bandschaktare och en pistmaskin hjälps åt att trycka ut torv för sidostråken på Sälens nya flygplats, ett tidskritiskt arbete som helst ska vara klart innan vintern kommer.

1

”Vi började med två tomma händer”

Häv och Gräv frodas i en expansiv del av landet. Företaget ser sin bredd som en viktig framgångsfaktor – de både spränger, krossar och mäter själva.

Höjdarrivning med återvinning

1800-talshusen är lättrivna men aningen ologiska och det gäller att inte slumra till i höjdrivarhytten när Torbjörn Sundh Entreprenad river på Norrlands Universitetssjukhus.

Rockys går på knock i väst

Rockys Entreprenad lämnar sällan Göteborg. Med ett väl avvägt team och en fyrbent personalchef har företaget mer än nog att göra på hemmaplan. –  Vi är ett litet företag men vi har bra med power.

Stockholm i fokus för växande rentalföretag

Stockholms svåraste sprängning

Seniorer slet i sommarvärmen

2

Glänsande gammal goding

Luriga myrar trycks ned

Blå, blå är grävaren

Bra fart för uthyrare

Norrland nästa för Rondellen Maskin

Ted når bättre med en liten maskin

”Vi kan köra precis allt”

Tungt uppdrag i Norvik

Ett sista farväl i Malmberget

Sänd till en kollega

0.157